Rammerne og indholdet i sfo'en

Hvornår kan barnet gå i sfo?

På Tjørring Skole kan børn fra 0. klasse til og med 4. klasse gå i sfo. Der er mulighed for at søge dispensation for børn i 5. klasse.

Balancen mellem voksenorganiserede og børneinitierede aktiviteter

Overordnet er sfo'ens hverdag struktureret ud fra teorien om de tre læringsrum – det formelle rum, det uformelle rum og det voksenfrie rum. Vi er dermed garant for en afvekslende og udfordrende hverdag - hver dag.  Ved siden af de voksenstyrede aktiviteter er der i sfo'en tid og rum for lege "uden at de voksne blander sig".

Den frie tids betydning for barndommen overses desværre ofte af de voksne.
Den frie tid danner ramme om lege, aktiviteter og oplevelser udsprunget af børnenes fantasi og kreativitet og er drevet af børnenes indre motivation. Herigennem opnår børnene dét, der i fagsprog kaldes en flowtilstand, hvor de opsluges af øjeblikket og glemmer tid og sted.

Den frie tid er en vigtig brik i børnenes trivsel, mentale sundhed og generelle velbefindende. I flowtilstanden har børnene optimale betingelser for at lære og udvikle sig.

Fri tid eksisterer også i andre sammenhænge, men sfo'en kan tilbyde nogle særegne betingelser, som andre steder kan have svært ved at hamle op med. Det kan være udstrakt tid, mulighed for etablering af inspirerende miljøer inde og ude, forskellige typer af remedier og rekvisitter, inspiration, professionelle voksne som gode identifikationsmodeller, og ikke mindst andre børn at lege sammen med.